مجمع کارآفرینان نواندیش آرتا  ، مقدم بازدیدکنندگان عزیز را گرامی می دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 رستوران گیاهی (رستوران سبز)

توسعه پایدار مستلزم تدوین یک راهبرد رشد و رفاه است که منابع یک کشور را برای نسل‌های آینده حفظ می‌کند.

این راهبرد باید مطابق با مختصات اقلیمی و تاریخی منطقۀ تدوین شود. شرایط جمعیتی و جنسیتی، شرایط کاری، میزان مهارت‌های عملی موجود، شرایط آب و هوایی، شرایط سیاسی و اقتصادی و عواملی ازاین‌دست، در کنار یکدیگر برای هر جامعه، شرایطی خاص از منظر نیاز به مشاغل سبز ایجاد می‌کند.

مشاغل سبز، یعنی هرگونه کار و شغل شایسته که در حفظ یا احیای کیفیت محیط ‌زیست سهم و نقشی داشته باشد، وجود دارد. اولین قدم درراه توسعه مشاغل سبز بررسی نیازهای جامعه و شناسایی مشاغل سبز بر اساس آن نیازها هست.

 انرژی

یکی از حوزه‌های اصلی مشاغل سبز، مشاغل مرتبط باانرژی و به‌خصوص انرژی‌های تجدید پذیر است. منابع اصلی انرژی تجدید پذیر )مثل انرژی باد، انرژی خورشید، تولید انرژی از قوۀ محرکه، انرژی زمین‌گرمایی و زیست سوخت( یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های ایجاد مشاغل سبز و توسعه اقتصاد سبز به شمار می‌رود.

کشاورزی

کشاورزی و تولید غذا بخش مهمی در حوزۀ مشاغل سبز را تشکیل می‌دهد. کشاورزی به‌طور مستقیم با کاربری زمین و کاهش منابع طبیعی مرتبط است و قابلیت اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی از افراد به‌خصوص افراد فقیر رادار است. کشاورزی پایدار از طریق تولید محصولات ارگانیک مزایای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی زیادی به همراه دارد.

آب

بهبود زیرساخت‌های آبی و بازتعریف راهبردهای مدیریت منابع آب مزایای فراوان ای ازنظر اشتغال و سلامت در پی دارد.

شیلات

نزدیک به ۸۷۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت شیلات شاغل هستند.

جنگل‌داری

اشتغال در بخش جنگل‌داری شامل تمام مشاغل مربوط به کاشت، برداشت و مدیریت پایدار، نوسازی و حفاظت از جنگل همچنین محصولات جنگلی چوبی و غیرچوبی می‌شود. افزایش مشاغل پایدار در بخش جنگل‌داری بخش حیاتی برنامۀ جهانی توسعۀ مشاغل سبز هست، زیرا جنگل‌ها بزرگ‌ترین دفاع در برابر انتشار گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌رود.

 مدیریت پسماند

مدیریت پسماند و صنعت بازیافت منشأ هزاران فرصت شغلی در حوزۀ مشاغل سبز از قبیل جمع‌آوری زباله، تبدیل زباله به منابع انرژی و فعالیت‌های بازیافتی عظیم می‌باشند. صنایع مرتبط با پسماند طیف زیادی از مشاغل را ایجاد می‌کند که هرکدام به مهارت‌های خاص خود نیاز دارند.

گردشگری

صنایع مرتبط با گردشگری تا اندازۀ زیادی به سرمایه‌های طبیعی وابسته‌اند. برآوردها نشان می‌دهد سالیانه صدها میلیون گردشگر از اماکن خارجی بازدید می‌کنند. مقصد بیشتر این گردشگران کشورهای توسعه‌یافته است. آن‌ها به‌قصد بازدید از اماکن طبیعی مثل صخره‌های مرجانی، سواحل، پارک‌های طبیعی و جنگل‌ها به این کشورهای سفر می‌کنند. هتل‌ها، رستوران‌ها و انواع وسایل نقلیه برای جابه‌جایی گردشگران همۀ منابع سرشاری از این اقتصاد سبز هستند. مشاغل سبز مرتبط با گردشگری می‌تواند به توسعه و استفادهۀ مولد و حفـظ منـابع طبیعی کمک کند.

ساختمان و عمران

ساختمان‌های سبز فرصت‌های بی‌شماری را در حوزۀ مشاغل سبز و نیز بازدهی اقتصادی سریع و بالایی برای سرمایه‌گذاران و حتی ساکنین ساختمان به دلیل بازدهی انرژی و مصالح ساختمانی به همراه دارند. ساختمان‌های آینده با کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای بزرگ‌ترین ظرفیت را برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی دارند.

حمل‌ونقل

خودروها با تولید گازهای مخرب تأثیر بسزایی در تخریب محیط‌زیست دارند.با استفاده از سوخت‌های جایگزین و توسعه فنّاوری هیبریدی و اصلاح رفتارهای رانندگی ظرفیت بزرگی در این حوزه به وجود می‌آید.

 

باغ عمودی در فضای رستوران :

در بازدید از یک رستوران ،مشتریانی زمانی بیشتر علاقه مند به طعم غذا و محیط می باشند،که علاوه بر طعم غذا از فضای آن نیز لذت می بردندبه طور واضح تر به همراه غذا ،آرامش محیط نیز برایشان الویت دارد.اگرچه این واقعیت صادق است ،اما امروزه  فشار  پایداربرای محیط آرام  وبه همراه غذاهای ارگانیک افزایش یافته است و پیدا کردن فضای رستوران به همان اندازه مهم شدکه در گذشته فقط خوردن خالی غذا بود.در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربرد باغ عمودی در فضای رستوران بیشتر آشنا شوید.

کاربرد باغ عمودی در فضای رستوران

غذاهای خود را از کجا به دست می آورند؟ آیا آنها از مزارع محلی حمایت می کنند؟ آیا رستوران ها از تازه ترین مواد تشکیل دهنده استفاده می کنند؟ همه اینها در صورتی است که ، البته با حفظ منو می توانید غذای ارگانیک را انتخاب نمایید.

در مرحله بعد به همراه غذا،یک محیطی را که دوست دارید تجربه می نمایید،امروزه دیگر  فضای رستوران برای برخی از افراد حتی از خوردن غذا در آن نیز بیشتر الویت دارد ،افراد دیگر با توجه به زندگی ماشینی امروزه، محیط آرام بخش را بیشتر دوست دارند تا طبخ غذای عالی!

این دیوارهای سبز چیست؟

نه،دیوارهای سبز به رنگ جدیدی اشاره نمی کنند. این کشاورزی عمودی است، و محبوبیت آن در حال افزایش است. واقعاً در چند سال بعد در رستوران های سراسر کشور ،حضور دیوارهای زنده سبز فقط رواج می یابد.

ایده های جدیدمدیران رستوران  برای جذب مشتری

از آنجا که رستوران ها اکنون در زمان فوق العاده ای وجود دارند که میهمانانشان بیش از هر زمان دیگری نسبت به آنچه مصرف می کنند نگران باشند، سرآشپزها برای تهیه تازه ترین غذاها این دیوارهای سبز را درگیر می کنند.

مهم است که سرآشپزها و صاحبان آنها بهترین کیفیت مواد را در اختیار مهمانان خود قرار دهند ،و این کار از طریق داشتن گیاهان محلی،کاهو و گلهای خوراکی در فضای رستوران آنها در حال رشد است.

دیوارهایی که شما می خواهید بخورید!

داشتن این دیوارهای سبز برای گرفتن مواد اولیه نیز به غذاهای خوش طعم تر کمک می کند. آیا شما یک کوکتل با رزماری می خواهید؟ در مورد سالاد با سبزی های رنگی مختلف چطور؟ آیا میکرو گوجه ها را بالای املت خود ترجیح می دهید؟ اکنون این امکان پذیر است به مرور، آنها دیوارهایی هستند که می توانید بخورید و واقعا آنها دیوارهایی هستند که شما می خواهید بخورید.

 این دیوارهای سبز چگونه کار می کنند؟

رستوران ها برای رشد و نگهداری این دیوارها از سیستم های رشد هیدروپونیک استفاده می کنند. سیستم های هیدروپونیک برای رشد گیاهان در محلول پر از مواد مغذی ساخته شده اند ،اما برای رشد این گیاهان نیازی به خاک نیست.

ویژگی باغ ایستاده در محیط رستوران

این سیستم ها بسیاری از موارد را که برای رستوران ها و مصرف کنندگان به طور یکسان مفید هستند انجام می دهند: گیاهان پایدار،سالم تر و عملکرد بیشتری دارند ودر مورد سموم دفع آفات نیز جای نگرانی نیست. همچنین به دلیل قابلیت استفاده مجدد از هیدروپونیک مقدار کمتری آب در جریان است.این سیستم های در حال رشد شامل کاشت بذر،آبیاری و گرانش است. آبیاری در امتداد قسمت بالای دیوارها شروع می شود و راه خود را به پایین می رساند،با مراقبت از همه گیاهان در مسیر رسیدن به مقصد نهایی خود، سپس آب مورد استفاده مجدد قرار می گیرد و برای استفاده مجدد در چرخه آبیاری بعدی ذخیره می شود. رستوران ها از نورپردازی مصنوعی استفاده می کنند تا این گیاهان سرپوشیده رشد کنند.

تازه بودن غذا ورضایت مشتریان رستوران !

در کنار هر چیز دیگری، مفهوم کشاورزی عمودی فضایی را ایجاد می کند که برای دیدنش جالب است. این مکالمه را ایجاد می کند و باعث می شود که میهمانان احساس راحتی کنند که اگر از گیاهان  زیبا استفاده می کنند،بقیه وعده های غذایی آنها به همان اندازه محلی تازه و به همان اندازه خوشمزه تازه است.

این روزها سرآشپزها و صاحبان رستوران واقعاً در حال گوش دادن و به روز کردن رستوران های خود برای ارائه تجربه نهایی به میهمانان خود می باشند، همچنین زمان وفاداری توسط مصرف کنندگان آنها است. آنها در حال ایجاد غذای ساده و صادقانه ای هستند که مصرف کنندگان می توانند از آن قدردانی کنند.

 گواهینامه رستوران سبز از جامعه مدیریت سبز اروپا

رستوران ها در فرآیند ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان خود منابع بسیاری را استفاده می نمایند که بهای تمام شده این خدمات متاثر از استفاده بهینه از این منابع است. همچنین در چرخه فعالیت خود، تاثیرات و آلودگی های زیست محیطی بسیاری را به جامعه تحمیل می نمایند. این حوزه ها عبارتند از : انرژی، آب، پسماندها و ضایعات، فاضلاب، مواد اولیه، مواد مصرفی و ......
در چند دهه اخیر در دنیا بالاخص کشورهای غربی برای پایداری رستوران ها از طریق کاهش بهای تمام شده خدمات خود و همچنین کاهش پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی اقدام به جاری سازی سیستم رستوران های سبز نموده اند. بر اساس آمار انتشار یافته بیش از 65% جامعه رستوران های سبز را برای استفاده از خدمات آنها نسبت به رستوران های عادی ترجیح می دهند و این علاقه مندی رو به فزون است.
در همین راستا انجمن مدیریت سبز ایران به عنوان یکی از تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری جامعه مدیریت سبز اروپا اقدام به جاری سازی سیستم رستوران سبز و اعطای گواهینامه بین المللی در این حوزه نموده است.
 

 

 

در حال بروز رسانی .................

Search-1

0
Shares