مجمع کارآفرینان نواندیش آرتا  ، مقدم بازدیدکنندگان عزیز را گرامی می دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 پسیل گلابی

سیل گلابی یکی از آفات درجه اول درختان گلابی در ایران است. محل تغذیه و خسارت در درجه اول برگها می باشند ولی آفت می تواند از میوه ف دمبرگ و حتی پوست شاخه و تنه نیز تغذیه کند .

خسارت آفت به درختان گلابی به صورت های زیر انجام می گیرد .

۱ . مکیدن شیره گیاهی و ضعیف شدن درختان .

۲ . ترشح شیره بر سطح برگها و میوه ها اختلال در تنفس و فتوسنتز گیاه و تمرکز اشعه خورشید درمحل شیره که حالت ذره بینی دارد و موجب سوختگی برگها و ریزش آنها می شود .

۳ . بدشکلی ، کوچک شدن و بد طعم شدن میوه ها .

۴ . پسیل گلابی انتقال دهنده بیماری فتوپلاسمایی بوده که زوال و مرگ تدریجی درختان گلابی را موجب می گردد.

 کنترل آفت :

در خصوص کنترل این آفت می بایست متذکر شد که مبارزه شیمیای بعنوان آخرین حربه و راه حل بوده و حتی به جهت مصرف بی رویه و خارج از زمان آن و از بین رفتن دشمنان طبیعی ، آفت طغیان نموده و آفات جدیدی نیز در باغات ظاهر شده که باغدار ناچار به مصرف سموم جدید می گردد . لذا با عنایت به موارد یاد شده در خصوص کنترل و مدیریت اصولی آفت توصیه های زیر ارائه می گردد :

۱ . رعایت فاصله درختان در موقع کشت (۸*۸) و هرس و آرایش آنها در پایین آوردن جمعیت آفت بسیار موثر می باشد .

۲ . ایجاد پوشش گیاهی در سطح باغ نظیر کشت یونجه و شبدر مانع از بالا رفتن درجه حرارت و افزایش رطوبت نسبی گردیده و مانع از افزایش جمعیت آفت می شود .

لازم به ذکر است که حتی الامکان سپاشی در ساعات خنک (صبح زود و بعدازظهر) و در زمانی که باد نمی آید انجام گیرد .

سموم توصیه شده :

  • انویدور ۴/۰ لیتر در هزار لیتر آب
  • موسیپلان ۲۵/۰ لیتر در هزار لیتر آب
  • کالیپسو ۳/۰ لیتر در هزار لیتر آب
  • آکتارا ۳/۰ لیتر در هزار لیتر آب
  • کنسالت ۷/۰ لیتر در هزار لیتر آب
  • کاسکید ۵/۰ لیتر در هزار لیتر آب
  • دیازینون ۵/۱ لیتر در هزار لیتر آب

۳ . تغذیه متعادل گیاهی : کمبود و زیاد بودن عناصر غذایی پرمصرف ( ازت ، فسفر و پتاس) و کم مصرف (روی ، بر ، آهن ، منگنز و منیزیوم ) علاوه بر بروز بیماریهای فیزیولوژیک زمینه گسترش آفاتی چون پسیل را فراهم می آورد .

 

مصرف بیش از حد ازت موجب رشد برگی گیاه و حمله و تغذیه آفات مکنده ای چون پسیل را فراهم می کند . در مورد پسیل باید از مصرف بیش از حد کودهای ازته خودداری و نقش حساس پتاسیم را در ایجاد مقاومت در نظر داشت .

۴ . آبیاری : پسیل گلابی حشره ای خشکی دوست وده و خسارت آن درباغ های کم آب بیشتر است . پس حتی المقدور با توجه به شرایط خشکسالی چنانچه باغدار بتواند آبیاری کافی و منظمی را انجام دهد شرایط برای طغیان پسیل فراهم نمی شود .

 

 

Search-1

0
Shares