مجمع کارآفرینان نواندیش آرتا  ، مقدم بازدیدکنندگان عزیز را گرامی می دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نقش نوع درختان و اقلیم مناطق مختلف به نوع خاک منطقه

براساس نوع درخت و اقلیم منطقه به مخلوط مناسبی از خاکها، جهت رشد بهتر درختان نیاز داریم. بطورکلی جهت تمامی درختان داشتن خاکهای رسی – شنی به همراه اهک مناسب و کود حیوانی بهترین خاک میباشند .اما بطور اختصاصی به خاک مورد نیاز چند نوع درخت در زیر اشاره می کنیم:

خاک مناسب درخت سیب :

مناسبترین روش برای فهمیدن بهترین خاک مناسب برای درختان، دانستن ویژگی و حالت های مخصوص هر نوع درخت می باشد. درخت سیب یکی از درختان پرتوقع است که دارای ریشه های با سطح گسرش وسیعی می باشد. به همین خاطر خاک مورد نیاز درخت سیب باید حاصلخیز و غنی از مواد آلی بوده و قابلیت نفوذ پذیری مناسبی داشته باشد. بنابراین در می یابیم که بهترین خاک برای درخت سیب، خاک شنی – رسی است. البته زمانی این خاک برای سیب جواب می دهد که کودهای دامی و مواد آلی استفاده شده به خوبی تقویت شده باشند. بهترین منطقه برای رشد درخت سیب مناطق مرطوب است. در ایران نیز درناحیه شمالی کشور بیشترین درخت سیب وجود دارد.

خاک مناسب درخت گلابی :

درخت گلابی در دسته درختان مشکل پسند از لحاظ انتخاب نوع خاک می باشد. این درخت برای اینکه بیشترین ثمره را بدهد باید دارای خاکی با قابلیت نفوذپذیری در لایه های زیرین باشد. همچنین به هیچ عنوان نباید خاک مورد استفاده حاوی آهک باشد. درخت گلابی تمایل زیادی به خاکهای رسوبی و زمین های توربی عمل آمده را دارد. همچنین زمین های دارای خاک دستی نیز برای گلابی خوشایند هستند.

خاک مناسب درخت هلو :

اراضی بسیار سبک، مناسب ترین منطقه برای کاشت درخت هلو می باشد. همچنین اگر خاک های سنگین را با کود دامی و کود سبز اصلاح نموده و میزان نفوذپذیری آن را افزایش دهید می توان نسبت به کاشت درخت هلو اقدام نمود. در صورتی که کاشت درخت هلو در اراضی مرطوب صورت گیرد، آنرا بر روی پایه آلو پیوند می زنند. همچینن اگر زمین مورد نظر جزو زمین های کم قوت باشد، هلو را بر روی پایه زردآلو پیوند می زنند.

خاک مناسب درخت زردآلو :

بهترین خاک برای رشد درخت زردآلو، خاک های سبک تا متوسط از نظر بافت رشد می باشد. خاک مورد نظر باید عمیق باشد و همچنین قابل نفوذ به آب بوده و دارای تهویه مناسب باشد. در خاکهایی که سرد و متراکم هستند کاشت زردآلو توصیه نمی شود. همچنین در مناطقی که سطح آب تحت الارضی بالاست، باید از کاشت درخت زردآلو اجتناب کرد. میزان باروری درخت زردآلو در خاکهای عمیق، کم رطوبت و سبک، بالا می باشد. خاک مناسب برای کاشت زردآلو باید ۳۰ سانتی متر عمق داشته باشد.

خاک مناسب درخت آلو :

بهترین خاک برای کاشت آلو، خاکهای با زهکشی خوب و فاقد شوری و خاصیت قلیایی می باشند. خاکی که دارای مقادیری از پتاس باشد برای کاشت آلو ارجحیت دارد. زیرا پتاس یکی از نیازهای آلو برای رشد می باشد.

خاک مناسب درخت گیلاس :

خاک مناسب برای کشت گیلاس باید عمیق، حاصلخیز و دارای قابلیت نفوذ مناسب باشد. برای حفظ حاصلخیزی خاک درخت گیلاس باید علف های هرز اطراف آنرا زده و در فصل زمستان، با کودهای شیمیایی و کود پوسیده دامی خاک را تقویت نمود.

خاک مناسب درخت خرما :

یکی از سازگارترین میوه ها برای رشد در هر خاکی، خرما می باشد. البته یکسری از گونه های خرما خاک های سبک و بعضی نیز خاک های سنگین را پسند می کنند.

مرکبات تقریبا در تمامی خاکها قابل رشد هستند. با اینحال بهترین خاکها برای رشد مرکبات خاک های رسی – شنی هوموس دار یا شنی – رسی می باشد.

منبع :امین

 

 

 

Search-1

0
Shares