مجمع کارآفرینان نواندیش آرتا  ، مقدم بازدیدکنندگان عزیز را گرامی می دارد.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کوکوپیت چیست و چگونه تولید می‌شود؟

کوکوپیت محصول فرعی الیاف نارگیل است. در قرن نوزدهم برای اولین بار کوکوپیت در باغبانی استفاده شد، اما ازآنجایی‌که کیفیت آن‌ها پس از مدت کوتاهی از استفاده کاهش می‌یافت محبوبیت خود را از دست دادند. در اواخر قرن بیستم زمانی که با روش‌های جدید محصول بهتری تولید شد، کوکوپیت به محیط کشتی ارگانیک که ازنظر محیط‌زیستی پایدار است تبدیل شد.

کوکوپیت با استفاده از الیاف دورریختنی پوست نارگیل تولید می‌شود. رشته‌های نازک پوست نارگیل از آن گرفته می‌شود، سپس پودر و بسته‌بندی می‌شوند. ابتدا نارگیل‌ها خیسانده می‌شوند، روشی برای به عمل آوردن که به‌طور طبیعی باعث تجزیه‌ی پوسته‌ی خیس می‌شود. معمولاً پوست نارگیل‌ها به مدت ۶ ماه یا بیشتر و برای تجزیه شدن در آب خیسانده می‌شوند. امروزه این فرآیند را می‌توان در مدت کمتری و طی یک هفته با استفاده از تکنیک‌های ماشینی پیشرفته انجام داد. سپس رشته‌ها به‌وسیله‌ی شانه‌های استیلی از پوسته جدا می‌شوند، این فرآیند جدا کردن الیاف (defibering) نام دارد.

زمانی که رشته‌ها یا الیاف نارگیل به‌وسیله‌ی شانه‌های استیل از پوسته جدا شد، خشک‌شده و به‌صورت آجری شکل، گرد و یا گلدان‌هایی از الیاف نارگیل درمی‌آیند یا به‌صورت کود گیاهی نرم بسته‌بندی می‌شود. در این مرحله کوکوپیت خشک و عمل‌آوری شده است و برای فروش و استفاده آماده می‌شود.

انواع کوکوپیت

سه نوع فرآورده‌ی کوکوپیت وجود دارد: پیت، الیاف یا چیپس. استفاده از مخلوطی از آن‌ها مزایای خود را دارد.

کوکوپیت مشابه پیت ماس است، اما رنگ آن قهوه‌ای تیره است. تراکم این محصول به‌اندازه‌ای است که آب زیادی را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل نمی‌توان آن را تنها استفاده کرد؛ چون ممکن است ریشه‌های گیاه از آب اشباع شوند.

فیبر نارگیل دسته‌های نخ مانندی هستند که اکسیژن از طریق آن به‌راحتی می‌تواند به سیستم ریشه‌ی گیاه نفوذ پیدا کند. فیبر نارگیل به‌تنهایی قابلیت جذب زیادی ندارد و باگذشت زمان تجزیه می‌شود و درنتیجه مقدار اکسیژنی که به ریشه‌های گیاه می‌رسد کاهش می‌یابد. به همین دلیل برای استفاده‌ی مجدد مناسب نیست.

کوکو چیپس تکه‌های کوچکی از الیاف نارگیل است که بهترین خصوصیات پیت و فیبر را دارد. کوکو چیپس آب را به‌خوبی در خود نگه می‌دارد و منافذ هوایی خوبی هم دارد.

اگر کشاورز باتجربه‌ای هستید، می‌توانید ترکیب موردنظر خود را با انواع مختلف کوکوپیت تهیه کنید، اما کارخانه‌های تولیدی هم محصولات از قبل مخلوط شده را تولید می‌کنند تا زحمت انجام این کار را کاهش دهند. کوکوپیت‌های خشک‌شده‌ی آجری‌شکل رایج‌‌تر هستند، فقط باید به آن‌ها آب اضافه کنید، اما بیشتر آن‌ها به‌خوبی فرآوری نشده‌اند.

مزایای استفاده از کوکوپیت

بیایید مزایای این بستر کشت را بررسی کنیم.

برداشت سریع و محصولات بزرگ‌تر: وقتی از این بستر برای سیستم کشت با زهکشی خشک استفاده می‌کنید نتایج خوبی به همراه دارد. با استفاده از مواد مغذی مناسب در مخزن آب برای این نوع بستر، گیاهان به‌جای صرف زمان زیاد برای جستجوی غذا رشد بیشتری خواهند داشت.

فضای کافی برای سیستم ریشه: الیاف نارگیل دارای جذب عالی آب، زهکشی بالا و هوادهی مناسب را دارا هستند. این بستر فضای کافی برای ریشه‌ها فراهم می‌کند و هوای کافی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

pH خنثی: pH کوکوپیت خنثی و در محدوده‌ی ۵٫۲ الی ۶٫۸ است، چون این محدوده با گذشت زمان تغییر می‌کند، لازم است تا با کودهای ارگانیکی مقدار pH مجددا تنظیم شود.

کاهش عوامل بیماری‌زای مضر و خطر آفات: این بستر کشت دارای ویژگی ضدقارچی است و درنتیجه ریشه‌ها را سالم نگه می‌دارد و می‌تواند برخی از آفات را دفع کند، یعنی رشد گیاه آسان‌تر خواهد بود.

محصولی سازگار با محیط‌زیست: درخت نارگیل سالانه به‌طور متوسط ۱۵۰ نارگیل تولید می‌کند. الیاف نارگیل بخشی از مواد زائد این میوه است.

بستر کشت با قابلیت استفاده مجدد: کوکوپیت را با ضدعفونی کردن صحیح می‌توان دوباره استفاده کرد. این بستر کشت پایدار است، اما برای دوره‌ی رشد بعدی باید آن را به شیوه‌ی صحیح آماده کرد تا بتوان محصولی سالم را تضمین کرد.

 

معایب استفاده از کوکوپیت چیست؟

هر بستر کشتی محدودیت‌های خود را دارد و برای اطمینان از تولید بهترین محصول باید ویژگی‌های کوکوپیت را بشناسید.

احتمال وجود نمک در کوکوپیت: بررسی کنید بستر کوکوپیتی که انتخاب می‌کنید چگونه تولیدشده است. اگر پوست نارگیل‌ها در آب‌شور خیسانده شده است مطمئن شوید توسط تولیدکننده با آب تازه شستشو شده باشد یا خودتان این کار را انجام دهید.

پاک‌سازی با مواد شیمیایی: در پایان فرآیند خشک‌کردن، بسته‌های الیاف نارگیل با مواد شیمیایی پاک‌سازی می‌شوند تا از رشد عوامل بیماری‌زا در آن‌ها جلوگیری شود. اطلاع از چگونگی این کار کمک می‌کند تا محصولتان را کنترل کنید، چون باقیمانده‌ی مواد شیمیایی ممکن است رشد گیاه را تحت تأثیر قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر برچسب تولیدکننده را مطالعه کرده یا به وب‌سایت آن مراجعه کنید.

احتمال محبوس شدن کلسیم، منیزیم و آهن: بستر کوکوپیت به دلیل تبادل یونی بالایی که دارد مواد مغذی (کود) موردنیاز را در مواقع نیاز ذخیره یا آزاد می‌کند، اما امکان نگه‌داشتن کلسیم، منیزیم و آهن در آن وجود دارد؛ یعنی باید از مواد غذایی مخصوص این بستر استفاده کنید تا برای داشتن محصولی سالم سطح کلسیم، منیزیم و آهن را افزایش دهید.

ویژگی‌های کوکوپیت که ممکن است جزو مزایا یا معایب آن باشد

بستر کوکوپیت نیاز به تغذیه روزانه دارد. برای غلبه بر ظرفیت تبادل یونی کوکوپیت مهم است که از مواد غذایی مخصوص این بستر کشت استفاده شود، همچنین باید سریع‌تر از آنکه بتواند با عناصر غذایی واکنش منفی دهد آن را تغذیه کنید. خیساندن کوکوپیت بسیار مشکل است و وقتی خیس می‌شود نمی‌تواند اکسیژن را در خود نگه ‌دارد، بنابراین برای گلخانه‌داران که آبیاری را به صورت دستی انجام می‌دهند، کوکوپیت نیازمند کار بیشتری است. با این‌حال گلخانه‌داران صنعتی این ویژگی را دوست دارند، چون می‌توانند سیستم آبیاری قطره‌ای را به گیاه متصل کنند.

استفاده از کودهای مدرن برای کشت در کوکوپیت و کسب بهترین نتایج

به دلیل پیچیدگی بستر کشت کوکوپیت، به‌منظور محافظت از محصول خود باید از عناصر غذایی معتبر استفاده کنید.

اکثر عناصر غذایی کشت کوکوپیت که در بازار موجود است دارای کلسیم و منیزیم زیادی هستند؛ اما بر اساس تحقیقات ما قطعه‌ی گم‌شده‌ی پازل، کوکوپیت آهن است. گیاهان در بستر کشت کوکوپیت نه‌تنها به کلسیم و منیزیم بیشتر، بلکه به آهن بیشتری هم نیاز دارند، چون کوکوپیت از نظر شیمیایی نیازمند آهن است. اگر در گذشته از کودهای استاندارد مخصوص کوکوپیت استفاده می‌کردید، احتمالاً گیاهانتان محصولات خوبی تولید می‌کردند.

هر آنچه برای چرخه‌ی رشد و گلدهی گیاهان‌تان نیاز دارید را می‌توانید با کودهای مدرن و فرمول مخصوصی که برای کوکوپیت دارد تأمین کنید. ما ترکیب عناصر غذایی اصلی برای افزایش رشد گیاه در بستر کوکوپیت تهیه کرده‌ایم محصولات ما با pH مناسبی که دارند محلولی متعادل و چندمنظوره را ایجاد می‌کنند که دیگر نیازی به اندازه‌گیری pH ندارید، چون محصولات ما همه‌ی جزئیات را برایتان کنترل می‌کند.

برای اینکه کشت بعدی برایتان آسان‌تر و پربارتری باشد عناصر غذایی ما را که مخصوص کوکوپیت است بررسی کنید. برای افزایش محصول می‌توانید از کودهای ما استفاده کنید چون باعث افزایش تعداد، اندازه و قدرت گل‌ها می‌شود. بسیاری از محصولات ما سازگار با محیط کشت کوکوپیت هستند. برای اطلاعات بیشتر برچسب ترکیبات را بررسی کنید.

آزاد کردن قدرت بستر کشت کوکوپیت

بعد از یادگیری نکاتی که در مورد چگونگی استفاده از کوکوپیت گفته شد، گیاهانتان از گل‌های انبوه و سرسبز پر می‌شود، مخصوصاً وقتی از محصولات ادونس نوتریشن استفاده کنید.

 

منبع : وطن .بیو

 

Search-1

0
Shares