مجمع کارآفرینان نواندیش آرتا  ، مقدم بازدیدکنندگان عزیز را گرامی می دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

خلاصه محتوای کتاب : 

محمدتقي جعفري مشهور به علامه جعفري از مفسران نهج البلاغه، فيلسوفان مسلمان و مولوي‌شناسان معاصر ايران است که زندگي و فعاليتهاي ايشان در راه اسلام راستين ماندني است....

محمد‌تقي جعفري مشهور به علامه جعفري (???? - ????ش)، از علماي شيعه در قرن ?? هجري قمري، حکيم، فيلسوف، متکلم، فقيه و اصولي. او شاگرد مرتضي طالقاني بود و سراسر عمر خود را در تحصيل، تدريس و پژوهش و تحقيق سپري کرد. وي بيش از ?? جلد کتاب تاليف کرده است. جبر و اختيار، شرح نهج‌البلاغه، شرح مثنوي معنوي و وجدان، از معروف‌ترين آثار اوست.

علامه جعفري چندين بار با «برتراند راسل» در مورد مسائل فلسفي نامه‌نگاري داشته و با «روژه گارودي»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال» گفتگوهايي داشته است. 

وي از محضر آيات عظام شيخ محمدکاظم شيرازي، سيدابوالقاسم خوئي، سيد محمود شاهرودي، سيد محسن طباطبائي حکيم، سيدعبدالهادي شيرازي، سيدهادي ميلاني و سيدجمال گلپايگاني بهره‌هاي فراوان برد.

او دروس فلسفي و عرفاني را نزد شيخ صدراي قفقازي و شيخ مرتضي طالقاني فراگرفت و همزمان به مطالعه کتب علوم انساني پرداخت و با انديشه‌ها و معارف شرق و غرب آشنا شد.

پس از طي مراحل فوق به تدريس درس خارج و فقه و اصول به ويژه کتاب‌هاي مکاسب و کفايه پرداخت و قسمت‌هايي از تقريرات درسي آيت‌الله خوئي و آيت‌الله سيد عبدالهادي شيرازي را به رشته تحرير در‌آورد.

پس از ?? سال اقامت در نجف در سال ???? عازم ايران شد و به خدمت آيت‌الله بروجردي رسيد. آيت‌الله بروجردي از وي خواست در قم بماند و به تدريس ادامه دهد اما آب شور قم به مزاج علامه سازگار نبود و وي ناچار شد قم را به سوي مشهد ترک کند.

علامه محمدتقي جعفري يک ‌سال در مشهد ماند و سپس رهسپار تهران شد و در مدرسه مروي به تدريس پرداخت.

وي درخواست آيات عظام شيخ محمدتقي آملي و سيد احمد خوانساري را براي عهده‌ داري مسئوليت امام‌ جماعت مسجد نپذيرفت و به کار تدريس و تحقيق و تأليف پرداخت.

بعدها با استاداني چون مرتضي مطهري، بديع‌الزمان فروزانفر و دکتر محمدابراهيم آيتي آشنا شد و مورد توجه و عنايت آنان قرار گرفت.

علامه جعفري با اشراف به فقه، فلسفه، هنر و زيبائي شناسي در اسلام و نيم‌قرن فعاليت علمي و پژوهشي، بيش از ??? جلد کتاب و رساله تحرير کرد.

همچنين ?? جلد کتاب در زمينه شرح و تفسير نهج‌البلاغه و ?? جلد کتاب در زمينه تفسير مثنوي معنوي مولوي نگاشت. نقد و تحليل مثنوي و شرح و تفسير نهج‌البلاغه نيز از ديگر آثار ارزشمند وي مي‌باشد.

از دريا به دريا

آفرينش و انسان

قدمه‌اي براي دگرگوني

مفسر در کوچه پاييز

فيلسوف زندگي

وي بيش از ?? جلسه بحث و گفت و گو با شخصيت‌هاي بين‌المللي از جمله برتراند راسل، روژه‌گارودي، پروفسور عبدالسلام و پروفسور روزنتال داشته است. وي به دليل علاقه به هنر و ادبيات، بيش از ??? هزار شعر و قصيده و نظم فارسي و عربي و همچنين بخش‌هائي از ادبيات غرب را حفظ بود و آثار هنري ايشان همچنان يکي از منابع اصيل هنر از ديدگاه فلسفه و حکمت اسلامي است.

اساتيد:

وي در طول تحصيل، در رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي تحصيل نموده و محضر اساتيد زيادي در قم، تبريز، تهران و نجف را درک کرد. از استادان او مي‌توان افراد ذيل را نام برد:[?]

سيد حسن موسوي بجنوردي

کاظم شيرازي

سيد عبدالهادي شيرازي

سيد ابوالقاسم خويي

مرتضي طالقاني

علي محمد بروجردي

ميرزا حسن يزدي

سيد محمود شاهرودي

سيد جمال الدين گلپايگاني

سيد محمد هادي ميلاني

ميرزا فتاح شهيدي تبريزي

سيد محسن حکيم

ميرزا مهدي آشتياني

محمدتقي زرگر

شاگردان:

در طول پنجاه سال فعاليت علمي ايشان، افراد زيادي از حوزه و دانشگاه از مجلس درس وي استفاده کردند. از اين ميان مي‌توان به سيد محمد باقر صدر[نيازمند منبع]، محمد مهدي گرجيان، عليرضا صدرا، مهدي فيروزان، علي رافعي، و عبدالرحيم گواهي اشاره کرد. 

استاد محمدتقي جعفري فيلسوف و انديشمند بزرگ دنياي اسلام، ?? آبان سال ???? در سن ?? سالگي، در اثر سکته مغزي در يکي از بيمارستان‌هاي لندن به ديار باقي شتافت.

 

«علامه جعفري» از علماي شيعه، حکيم، فيلسوف، متکلم و فقيه است. ايشان سراسر عمر خود را در تحصيل، تدريس و پژوهش و تحقيق سپري کرد و بيش از ?? جلد کتاب نوشت. 

علامه جعفري چندين بار با «برتراند راسل» درباره مسائل فلسفي نامه‌نگاري کرد و با «روژه گارودي»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال» گفت وگوهايي داشت. شنيدن داستان زندگي جذاب اين عالم رباني را به شما علاقمندان پيشنهاد مي کنيم.

 

 فصل اول :

فصل دوم :

کل کتاب : 

 

❇️ علاقه مندان به دانلود کتاب صوتی می توانند از طریق  لینک ذیل اقدام نمایند:

 

دانلود کتاب صوتی حکایتهای شنیدنی علامه محمد تقی جعفری 

 

 

 

Search-1

0
Shares