مجمع کارآفرینان نواندیش آرتا  ، مقدم بازدیدکنندگان عزیز را گرامی می دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

کود کامل یا NPK چیست ؟

 کود کامل که با نام لاتین NPK هم از آن یاد می شود دارای اهمیت زیادی در بحث زراعت و باغبانی است و استفاده از آن بسیار رایج است ،اما برای پرداختن به آن بایستی ابتدا در مورد عنااصر تشکیل دهنده آن اطلاعات کامل پیدا کرد .

عناصر پرمصرف (ماکرو) شامل :

 ازت- فسفر- پتاس- کلسیم- منیزیم

عناصر کم‌مصرف (میکرو) شامل :

 آهن- روی منگنز- مس- بر

به کودهایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشد اصطلاحاً کود کامل یا NPK گفته می‌شود.گیاهان بیشتر از هر چیز دیگری به سه عنصر نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) نیاز دارند و این موضوع اهمیت استفاده از کود کامل را نشان می دهد .

عملکرد نیتروژن برای گیاه

نیتروژن در اصل به رشد سریع شاخ و برگ کمک می‌کند. همچنین در تولید بذر گیاه و افزایش میوه موثره است. کمک به فتوسنتز و کیفیت بهتر محصول از مزایای استفاده از نیتروژن است.

عملکرد فسفر برای گیاه

فسفر مهم‌ترین عامل در روند صحیح فتوسنتز برای گیاه است. کمک به روند تبدیل انرژی خورشید به انرژی شیمیایی قابل استفاده برای گیاهان است. فسفر توانایی گیاه برای مقابله با استرس را بالا می‌برد. از دیگر مزیت‌های فسفر، ریشه‌زایی بهتر و زیادشدن شکوفه در گیاهان را می‌توان نام برد.

برای خرید کود NPK 20 20 20 کلیک کنید.

عملکرد پتاسیم برای گیاه

پتاس به کیفیت میوه و تشکیل پروتئین در میوه کمک می‌کند. کاهش بیماری‌ها در گیاه از دیگر فواید پروتئین است. در گیاهان زینتی برای گلدهی و در درختان میوه به درشت‌شدن میوه و رنگ‌انداختن میوه کمک می‌کند.

نحوه مصرف کود NPK

حتماً برای استفاده از کود NPK، به میزان توصیه‌شده توسط شرکت‌های تولیدکننده توجه کنید. استفاده بیش از حد کود NPK موجب خسارت به گیاه می‌شود. برای مثال 3 kg per 100 Ltr یعنی 3 گرم برای 1 لیتر آب.

معنی اعداد کودهای NPK

بدون شک اتفاق افتاده که برای خرید کود از یک فروشگاه، گلخانه و یا وبسایت با اعدادی روی بسته کودها روبه‌رو شوید. اولین چیزی که با دیدن این اعداد به ذهن می‌آید این است که منظور از این اعداد چیست! اعدادی 3 رقمی مانند 10-10-10، 18-18-18، 15-5-30، 20-20-20 این اعداد چه مفهومی دارند؟ با ما همراه باشید.

سه شماره روی کود، مقدار ارزش کود است که برای مصارف گیاه، طی دوره رشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این 4 ماکرو کود شامل: نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) و به مختصر NPK معروف است.اعدادی که مقدار بیشتری را دارند نشانه میزان بیشتر ماکرو کود در ترکیب است. برای مثال در ترکیب 15-5-30 پتاسیم بیشتر است.

همچنین در ترکیب‌های یکسان مقدار کود در 1 واحد مورد توجه است. برای مثال ترکیب 10-10-10 میزان کمتری از 20-20-20 را در یک واحد دارا می‌باشد. ترکیب‌هایی که عدد صفر در آن به کار رفته حکایت از نداشتن ماکرو کود است. برای مثال ترکیب 10-0-0 نشان می‌دهد فقط نیتروژن در ترکیب موجود است.

 

مطالب مرتبط :

نحوه کود دهی در زراعت گوجه فرنگی

اهمیت انواع کود دامی در کشاورزی و روش پوساندن آن

 

دلیل اهمیت NPK

مطمئناً الان می‌دانید اعداد روی کودها یعنی چه؟ همچنین نیاز دارید بدانید چرا NPK برای گیاهان از اهمیت زیادی برخوردارند. اصلا چرا باید به گیاهان کود داد؟

تمام گیاهان زنده، در مراحل رشد و زندگی بدون استثنا NPK یا همان نیتروژن k نیاز دارند. بدون این کودها گیاهان خواهند مرد!

کود بیوفسفات طلایی

رنگ طلایی این کود به خاطر وجود عنصر گوگرد در ترکیب فسفره آن و به میزان  فسفر %15 گوگرد %10 است.

پ .ن : شما همراهان عزیز می توانید با نصب اپلیکیشن “همراه بازار کشاورزی” و یا اصطلاحا اپلیکیشن “ثمر” و جستجویی کوتاه در آن به مجموعه ای از برندهای خوب و مورد اطمینان از کود کامل دست پیدا کنید .

 

 

منابع : پوپونیک ، شایانکار

 

Search-1

0
Shares